Nieuws van Viegers & Zn.

T/m November 2012 was de Bever bezig op het London Array project in de Thames monding.
Als Sea Jack gereed is op dit project, slepen we haar naar Rotterdam voor reparatie bij Keppel Verolme.

Op 2 Januari vetrekken we met Sea Jack naar Grenaa in Denemarken voor het installeren van wind turbines op het Anholt veld.
Op dit project zijn we bezig geweest t/m 9 Maart wanneer we de Sea Jack terug slepen richting Ymuiden.

Omdat we op 12 Maart bij Maaskant in Stellendam moeten wezen, geven we de sleep over aan de sleepboot Viking.
In Stellendam krijgen we een nieuwe waterval winch aan dek, gaan in dock en voeren ons special survey uit.

Op 4 April vertrekken we uit Stellendam en hebben een randez vous met de Viking ten noorden van de Eddystone Rock om de Sea Jack weer over te nemen.
Na een slecht weer periode in Falmouth, leveren we de sleep af in Mostyn Dock op 29 April om te gaan laden voor het Gwynt Y Mor project in het oostelijk gedeelte van de Ierse Zee. [klik op de foto voor meer afbeeldingen]
klik voor meer foto's


Op 9 Augustus is de Bever met de Sea Jack vertrokken uit het Sloe in Vlissingen naar het London Array project Na een korte ombouw periode in Ymuiden werd het installatie platform eerst in Vlissingen geladen met monopiles. Er moeten 12 reizen gemaakt worden tussen Harwich en de locatie met mp's. [klik op de foto voor meer afbeeldingen]
klik voor meer foto's

vanaf begin februari is de Bever werkzaam op het Teesside OWF project in Tees Bay.
Ca. 10 reizen tussen Hartlepool en de locatie zijn uitgevoerd met het offshore installatie platform Sea Jack.
De Sea Jack neemt elke reis 2 palen mee die door het platform op locatie geplaats worden.
In totaal moeten 27 palen geslagen worden. [klik op de foto voor meer afbeeldingen]
klik voor meer foto's

De Bever is nog steeds werkzaam met het installatie platform Sea Jack van A2Sea op het Sheringham veld aan de Engelse oostkust. Gedurende de slechte weersomstandigheden eind november en begin December lagen er veel werkschepen in Great Yarmouth gemeerd aan de South Quay De Sea Jack werd in de Outer Harbour van Great Yarmouth regelmatig bevoorraad door de Bever In Great Yarmouths Outer Harbour komen veel installatie platforms laden voor verschillende windfarm projecten
Klik foto voor meer

Op maandag 1 Augustus werd de laatste wind turbine geplaatst op het Ormonde veld in de Ierse Zee.
Het project is een maand eerder opgeleverd dan gepland. De Bever heeft de Sea Jack vanaf het Ormonde veld rechtstreeks naar Ymuiden gesleept Het rig gaat hier enige weken repareren en eind augustus vertrekken we weer naar de UK.
Anchorhandling bij Ormonde
reis met Ormonde naar Ijmuiden

Bever assisteerd nog steeds A2Sea's hefeiland Sea Jack in de Ierse Zee op het Ormonde WF Project.
Het rig wordt gesleept van Belfast naar Ormonde en retour om te laden bij de Harland & Wolff werf.
In mei werd het werkgebied bestookt door harde en stormachtige zuid-westen winden.
De Bever behandeld ook de ankers op de locatie en soms hoord het vissen van een anker bij de werkzaamheden. (klik foto voor meer)
Klik foto voor meer

De Bever arriveerde op maandag 7 maart met de Sea Jack in Belfast vanuit Ymuiden.
De Sea Jack gaat windturbines transporteren en installeren op het Ormonde windpark ten westen van Barrow in Furness in het oostelijke gedeelte van de Ierse Zee.
De turbines worden geladen in het bouwdok van Harland & Wolff te Belfast. De Sea Jack is met de lading mee, 110 meter breed en moet in het Musgrave Channel diverse obstakels passeren.
Op de laatse dag van maart woede er een zuid-wester storm over de Ierse Zee.

Bever gaat op zaterdag 19 Februari vertrekken met het jack up platform Sea Jack van Ymuiden.
De bestemming wordt Belfast in Noord Ierland. Hier zal de Sea Jack geladen worden met wind turbine's waarna het platform naar het Ormonde veld gesleept zal worden in het oostelijk deel van de Ierse Zee.
Het project zal ca 8 maanden in beslag nemen
Bever

Op 20 Januari werd door de Bever een rigmove uitgevoerd samen met de AHTS Toisa Defiand en Ginger.
Het booreiland: Noble Byron Wellinger werd 48 mijl ten oosten van Scarborough vastgemaakt en naar Ymuiden gesleept.
Hier werd het rig op zondagochtend 23 Januari afgeleverd.
Drilling rig Noble Byron Wellinger

Begin december 2010 werden twee oude dokdeuren van Rosyth Schotland naar Holland gesleept op de Skylinebarge 19 van de firma Ravestein uit Deesd. Op de reis van Rotterdam naar Rosyth was de ponton geladen met drie afmeer pontons voor de Engelse marine. De dokdeuren werden afgeleverd in 's-Gravendeel.

In Oktober werd het jack up platform Klarissa B van Titan Salvage van Velsen naar Newhaven UK gesleept, tevens werden er werkzaamheden bij de Sea Jack uitgevoerd in Harwich.
Op 30 en 31 Oktober werd het booreiland Noble Lynda Bossler van IJmuiden naar een locatie op de Noordzee gesleept, ook werden anker behandelings werkzaamheden verricht op de locatie.

Bij het nieuwe kraanschip Oleg Strashnov werden enkele 15 tons ankers ingesloten op de pennant wires en uitgevaren om de anker winches te testen De ankerdraden zijn 2250 mtr lang en hebben een diameter van 74 mm

Begin October werd de flat top barge L'Avenir 136 x 37 x 8 18000 ton, eigendom van Concordia Shipyards van Göteborg naar Rotterdam - Bolnes gesleept
Bever and  L'Avenir

vanaf Juli t/m de 2e week van September heeft de Bever bij de kabel legger UR 101 gevaren. Er zijn 4 kabels op de Galloperbank gelegd op de ondiepe gedeeltes. Met hoog water kon de Bever de ondiepe Galloperbank kruisen met het 12 tons trekanker en de 900 meter lange ankerdraad om de kabel over de bank te voeren. Nadat het project gereed was heeft de Bever de UR 101 van Harwich naar Middlesbrough gesleept. Hier werd een 34 ton wegende kabelploeg geladen om naar Great Yarmouth te vervoeren Nadat op zondag 12 september de ploeg is gelost op de AMT Discoverer is de Bever van Great Yarmouth vertrokken naar Damen Hardinxveld voor enkele reparaties. De hoofd en hulpmotoren zullen door Dolderman worden onderworpen aan hun eerste service beurt.

Gedurende de maanden Juni en Juli was de Bever werkzaam bij de kabellegger UR 101 op het Greater Gabbard Offshore Windfarm Project.
Tevens werden er met de UR 101 diverse sleepreizen uitgevoerd van de lokatie naar Harwich, Great Yarmouth en Hartlepool.

Op 29 mei jl. is onze nieuwe AHT Bever gedoopt bij Damen Shipyards Hardinxveld door Mevr. Charlotte Koster.
Dinsdag 8 Juni vertrekken we naar de Heerema lokatie in de Europoort voor de bollard pull trails

Op de 18e en de 19e Mei heeft onze nieuwe AHT Bever proefgevaren in de Europoort.
Op Donderdag de 20e is ze weer terug gekeerd bij Damen Shipyards Gorinchem.
Ze zal op donderdag worden verhaald van Gorinchem naar Hardingsveld-Giessendam waar op zaterdag 29 het schip gedoopt zal worden door Mevr.Charlotte Koster.
De sleepboot zal in week 23 opgeleverd worden.

De nieuwe Bever is op vrijdag 02-04-2010 te 14.30 te water gegaan bij Damen Shipyards Gorinchem waar het schip verder afgebouwd zal worden.
Op zaterdag 29 Mei zal deze Shoalbuster 3612 opgeleverd worden door Damen Shipyards Hardinxveld

De Bever is uitgerust met:
2 x Caterpillar 3516 B TA/HD B 3840 bkW ( 5150 bhp )
2 x Caterpillar C9 TA main generator sets
1 x Caterpillar C18 Hydraulic power
Fuel Capacity 375,00 M3
FW Capacity 42,00 M3

Op vrijdag avond 12 maart is de sleepwinch aan dek geplaatst

Aankomst van casco AHT Bever uit Gdynia te Dordrecht en bij Damen Shipyards Gorninchem

20 november 2009
Een aantal van de eerste foto's gemaakt tijdens een bezoek 3 weken geleden aan de nieuwe Bever in aanbouw,
op de Safe Shipyard in Gdynia Polen.
Het casco, de eerste Shoalbuster 3612 gebouwd door scheepwerf Damen Hardinxveld zal begin december gereed zijn waarna ze naar Holland wordt gesleept. Na aankomst wordt ze bij Damen Shipyards te Gorinchem afgebouwd


Vanaf maart 2009 is de Bever werkzaam op het Thanet veld bij het jack up rig Sea Jack om hier 90 fundaties te plaatsen tbv de Thanet Offshore Windfarm.
Op 9 juni werd de Sea Jack naar IJmuiden gesleept voor het verlengen van haar kraan.
Bever komt de haven van Ijmuiden binnen


Op 28 oktober 2007 hebben wij het contract ondertekend voor de bouw van een nieuwe tug/anchorhandler
bij Damen Shipyards Hardinxveld.
De sleepboot, een Shoalbuster 3612, zal in Mei 2010 worden opgeleverd.
De voortstuwing zal worden geleverd door twee Caterpillars 3516 B TA met een totaal vermogen van 3840 Kw - 5150 bhp.

Nieuwe Bever, oplevering Juni 2010


Op the 17e december is de Bever met de losse boot vertrokken van Zeebrugge naar een locaktie 20 mijl NW van Ramsgate.
De Sea Jack moest vanaf deze locatie naar diverse locatie's nabij de Gabbard en Galloper banken gesleept worden.
Nadat het rig de zeebed testen had uitgevoerd heeft de Bever haar tesamen met haar Deense collega Stevns Arctic via de Hollandse kust naar Esbjerg gesleept.
De sleep arriveerde op 24 december aan de Tauruskaj.
Sea Jack Galloper

Op de 25e november 2008 werd de Bever gechartered door Stemat en naar Zeebrugge gezonden.
Bij de kabellegger Stemat Oslo werden de ankers behandeld op de Thorntonbank.
Ook werden er diverse trips met de Stemat Oslo gemaakt naar Zeebrugge v.v.
Anchor Handling Stemat Oslo op de Thorntonbank

Op 5 November heeft de Bever Esbjerg verlaten nadat het Horns Rev 2 project in Denemarken is afgesloten.
Samen met onze Deense collega "Stevns Arctic" heeft de Bever het jack up rig "Sea Jack" naar Keppel Verolme in Rotterdam gesleept.
De sleep arriveerde op zaterdagochtend 8 November in de Botlek De Bever heeft het rig nog tot in het dok geassisteerd en is daarna direct naar Damen Shipyards Hardinxveld gevaren voor wat kleine reparaties.
De sleepboot ligt nu standby tot de "Sea Jack" weer gereed is na haar docking.

De bemanning aan het werk tijdens vastmaken van de Sea Jack op Horns Rev 2.
Anchor handling

Het sleepgerei van de Sea Jack wordt aan dek genomen.
Anchor handling

De Phantom wordt hangend in de kraan Ymuiden binnen gebracht.
Berging Phantom

In Mei werd voor de kust van Zandvoort het zeiljacht Phantom geligt en naar Ymuiden gebracht.
Berging Phantom

De Zuiderpier te Ymuiden wordt gepasseerd
De Zuiderpier te Ymuiden wordt gepasseerd

Bever assisteerd de Sea Jack voor de laatste keer naar binnen in Ymuiden op 22 April De instalatie van 60 windmolens op het Q 7 veld is afgerond.

De komende week wordt het eerste jaarlijkse survey uitgevoerd op de Bever en daarna vertrekken we naar de west kust van Denemarken. De komende maanden zullen we bezig zijn met het behandelen van ankers op het Horns Rev 2 project De Bever is voor dit project weer gecontracteerd door A2Sea om het hef platform Sea Jack te assisteren.
voor de laatste keer richting Ymuiden


Een van de laatste ankers wordt naar de nieuwe target gerund
Anchor handling on Q7

De afgelopen week heeft de Bever twee ankers en kettingen geborgen van de schepen Dubai Star en Baytur op het ankergebied van Ymuiden.
Anker Dubai Star

De kerstdagen werden op zee doorgebracht
Kerstmis op zee

Bever neemt boei en anker over van Sea Jack
Nemen Anker over

Assistentie tijdens het binnenslepen van de Sea Jack
Aankomst Ymuiden

gedurende november en december 2007 was de Bever werkzaam op het Q 7 veld
Q7 Windfarm

In september j.l. werd een contract afgesloten bij het Deense bedrijf A2Sea om gedurende diverse projecten het hefeiland Sea Jack te assisteren. Vanaf half oktober wordt de Bever ingezet op het Q7 windfarm project voor de Nederlandse kust. Volgend voorjaar vertrekken we met de Sea Jack naar het Horns Rev 2 project aan de Deense west kust waar een groot aantal wind turbines geplaatst moeten worden.

In September en begin Oktober hebben we diverse sleepreizen uitgevoerd voor Smit en van van Oord. Een ponton met brugdelen werd van Rotterdam naar Bordeaux gesleept en een lege ponton werd weer mee terug genomen naar Rotterdam
Bordeaux_Rotterdam

Voor van Oord werd de dipper Dinopotes van Hardinxveld naar Great Yarmouth gebracht.
Dinopotes

Ook gaf van Oord opdracht om de Abeko Server 3 een week later weer terug te slepen van Great Yarmouth naar Beverwijk.
Abeko Server 3

Ook werd er nog gewerkt met de Stemat 81 bij de zuider pier van Ymuiden.
Stemat 81

In de maanden Juli en Augustus heeft de Bever in charter gevaren bij Smit Het hefeiland Lisa A werd op 7 juli van de Waalhaven naar Keppel Verolme in de Botlek gesleept
Lisa A op sleep

Op 8 juli werd een ankerponton van Rotterdam naar Milford Haven in Zuid Wales gesleept
Bever te Milford haven

Met de ponton E 3801 werd een sleepreis uitgevoerd van Rotterdam naar Methil in Schotland, daar werden vier stukken geladen bestemd voor de nieuwe LNG jetty te South Hook Milford Haven. Na dat de laatste stukken op 30 Augustus waren gelost is de Bever met de E 3801 weer vertrokken naar Rotterdam
De rode ondergaande zon

Momenteel is de Bever aan het werk bij de Jumping Jack op de Burbo Bank in de Ierse Zee. De Jumping Jack moet hier 25 windmolens plaatsen. De Bever behandeld de ankers en sleept samen met de Stevns Arctic de JJ regelmatig naar Mostyn Dock om nieuwe molens te laden.
Winderig weer op burbo Bank
Anchor delivery to Jumping Jack
Achor handling Burbo Bank

De eerste job, de Bever was vanaf 18 april t/m 12 mei werkzaam voor Smit bij de wreck removal van de Rokia Delmas in La Rochelle Frankrijk
Wreck removal La Rochelle Frankrijk

10-4-2007 Bever Tug van de week op Tug Spotters website

Op 5 April is de Bever vertrokken van scheepswerf Damen te Hardinxveld om te gaan proefvaren in de Europoort. De volgende dag zijn paaltrekproeven uitgevoerd aan de Heerema paal, er werd een bollard pull gemeten van 40,2 ton op vol vermogen. Verder is de gemeten mijl gevaren bij de splitsing dam en zijn er duurproeven, draaicirkels, geluidsmetingen, ankerproeven etc. uitgevoerd in de offshore put en buiten de pieren. Op donderdagavond om 20.30 is de Bever weer afgemeerd bij Damen. Op 14 April word het schip overgedragen door de werf.
        Foto's van Michel Kodde

op zaterdag 17 maart is bij Damen Shipyards Gorinchem de Bever te water gegaan. Nadat de nieuwe Bever was afgemeerd werd direct begonnen met de stabiliteits proeven. Op maandag 19 Maart wordt ze naar Damen Shipyards Hardinxveld gesleept voor de verdere afbouw en proefdraaien.



De Camperduin is per 1 Maart verkocht aan Seacontractors in Vlissingen. Ze blijft in het Golf gebied varen voor van Oord ACZ Rocktransport Dubai De nieuwe AHTS Bever wordt op zaterdag 14 April overgedragen bij Damen Shipyards Hardinxveld.

Op 15 februari is de sleepwinch aan de dek van de Bever geplaatst. De winch is van het waterfall type en geleverd door Ridderinkhof. Ze heeft een trekkracht van 100 ton. De Bever staat momenteel in de nieuwbouw hal van scheepswerf Damen te Gorinchem en gaat op 17 maart te water


In de maanden November en December van 2006 hebben we veel regen en wind gehad in de Golf
9 December zware regenbui boven de golf

Drukke tijden bij Rocktransport Dubai
Dubbeltow naar Stevin Rock

Camperduin loopt het Deira Corniche Project aan met de bak Yabri geladen met 7.800 mt stenen

In july brak tijdens het laden de ponton Superbarge 8 in de haven van Stevin Rock in de UAE.
De Camperduin werd ingezet bij de berging van deze bak.

Pompen water uit de Superbarge 8

Nadat de meeste tanks leeg zijn gepomt wordt de bak buiten de haven op het strand gezet voor verdere reparatie.

Op het strand bij hoog water.

De Camperduin is samen met de beide zusterschepen Tarka van Herman Sr.BV en de MCS Alix van Maritime Craft Services aan een nieuw project begonnen in de P.G.
De drie sleepboten varen stenen naar het project Deira Corniche.
Hier wordt aan de monding van Dubai Creek en lange breakwater gebouwd door van Oord NV
De sleepboten varen momenteel met vier bakken: Banoosh en Sahab met een laadvermogen van 4500 mt. en de Sadeer en Nakheel 101 van 7200 mt.
De bakken worden geladen in Stevin Rock en Al Hamra.
Als er teveel swell loopt bij Deira worden de bakken gelost op het Dubai World Project waar veel meer beschuting is.
Op de foto is de Camperduin onderweg met de lege bak Banoosh vanaf de World onder winderige omstandigheden.
Half Mei zijn er nog enkele Shamals over de Golf getrokken die af en toe voor flink wat wind zorgden.


In November en December werden regelmatig dubbel tows uitgevoerd met bakken van af Dubai World Project naar Al Hamra en Stevin Rock.

Nieuwe sleepboot voor Sleepvaartbedrijf Viegers & ZN.

Tijdens de Europort Maritime in Rotterdam Ahoy is op woensdag 2 november het contract ondertekend voor de bouw van een nieuwe sleepboot.
Het contract werd ondertekend door de heren J.van Woerkom van Damen Shipyards Hardinxveld en M.J.Viegers van sleepvaartbedrijf Viegers & Zn.

Het betreft de bouw van een Shoalbuster 2709, een groter zusje van de Camperduin. De voortstuwing bestaat uit 2 x Caterpillar 3512 B TA/A van 2238 kW 3000 bhp bij 1600 rpm. De beide schroeven krijgen een diameter van 2100 mm. Ridderinkhof heeft een nieuwe waterfall winch ontworpen geheel naar de wensen van de eigenaar.
Voor de hijswerkzaamheden krijgt men de beschikking over een Heila HLRM 140-3SL dekkraan.
Radio Holland Ymuiden gaat de gehele nautische navigatie en communicatie apparatuur leveren en installeren.
Het casco wordt gebouwd bij Stocznia Kozle Serwis in Polen.
Verwacht word dat het casco in september 2006 bij Damen te Hhardinxveld zal arriveren waar het verder afgebouwd zal worden.
Het schip zal medio februari 2007 in de vaart komen.
Deze derde sleepboot welke Damen voor Viegers bouwt krijgt de voor ons zo bekende naam Bever.
Begin july werd bij Abu Dhabi Ship Building het eerste jaarlijkse survey van de Camperduin uitgevoerd.


De Camperduin nadert met een geladen bak de kraanponton Manta


De ponton Sanan geladen met 10.000 ton quarry run wordt langszij de Manta gebracht.


Naast haar reguliere sleep activiteiten verricht de Camperduin ook assistentie werkzaamheden zoals hier
tijdens het assisteren van ITC sleepboot Sumatras bij vertrek van Al Hamra naar zee.


Ook bij aankomst op de Wereld assisteren we de sleepboten


De stuurmans leerling schiet een zonnetje


Op 25 januari ontvingen we orders om de ITC sleepboot Sumatras op te pikken, zij lag ten anker north-west van het World project te Dubai.
De Sumatras had problemen met haar generatoren.
De Camperduin komt hier op locatie.
foto gemaakt door G.Dijkdrenth

Vastmaken op Sumatras
Een portable generator was nodig om het anker te lichten

Deze foto is gemaakt door de kapitein van de Sumatras Gijs Dijkdrenth tijdens het vastmaken
De Sumatras lag ten anker vlak achter het nieuwe Shamal rif.


Speed 9 knopen
Volle kracht onderweg naar Al Hamra


De Camperduin heeft al meer dan 150 reizen gemaakt met stenen bakken van Al Hamra en Stevin Rock
Hier komt de Camperduin terug met een lege bak in Al Hamra


Camperduin meert de ledige ponton Salam af te Al Hamra geassisteerd door de Coastal Suporter.
Salam Al Hamra
Camperduin met de ponton Salam onderweg van Al Hamra naar World Island, 6.800 ton filterstenen geladen arriveerd bij de "World".
foto genomen vanaf het zusterschip Tarka.
Salam op sleep

Anchorhandling op World Island, een Stevshark anker van de Mantra wordt na "decking" weer in positie gezet.
Anchorhandling


De kruising: Camperduin onderweg met sleep van Al Hamra naar World Island passeerd hier de sleepboot Sumatras van ITC die met een lege bak onderweg is naar Stevin Rock.
De Kruising

Sleepboot GreenOp zondagmorgen 30 Mei is de uit Singapore afkomstige sleepboot Green met haar sleep, een ponton geladen met containers, thv het World project aan de grond gelopen.
De Camperduin heeft eerst de sleepboot vlot getrokken en in diep water gebracht en daarna de ponton Power B.

Power B, geladen met containers


De Camperduin is op 23 Mei aangkomen in Dubai en direkt ingezet op het World project wat uitgevoerd wordt door van Oord NV.
De werkzaamheden bestaan uit het behandelen van ankers en het slepen van pontons geladen met stenen variërend van 5000 t/m 12000 ton

Ponton met stenen


 


Op maandagochtend 15 januari is bij Damen Shipyards Gorinchem onze nieuwe AHTS Camperduin te water gelaten.
Regelrecht van de helling zijn de slingerproeven uitgevoerd
De komende weken besteden de mannen van Damen aan testen en proefvaren.
Op 14 april wordt door Damen Shipyard Hardingxveld het schip feestelijk overgedragen aan onze firma.
Direkt na de doop zal de Camperduin vertrekken naar Dubai.
Samen met enkele schepen van Damen Marine Services en zusterschip Tarka van Herman Sr.BV gaan we werken bij het "Globe Island Project" voor de Hollandse bagger en offshore firma van Oord NV.



Camperduin aan het proefvaren op de nieuwe waterweg op 5 april
Foto's gemaakt door Rene de werker